چرا طرح مطلع مهر متوقف شد

مطلع‌مهر یکی از طرح‌هایی بود که در دولت دهم و با هدف کاهش آمار طلاق به اجرا درآمد. این طرح در‌ سال ٩٠ به‌صورت آزمایشی در ٨ استان پر طلاق کشور از جمله استان‌های تهران، يزد و خراسان‌رضوي اجرا شد.


با توجه به اینکه بیشترین آمار طلاق در پنج ساله نخستین زندگی اتفاق می افتد لذا طرح مطلع‌مهر، طرحی ویژه زوج‌های جوان شاغل در دستگاه‌های دولتی بود؛ زوج‌هایی که ٥‌سال نخست زندگی مشترک‌شان را می‌گذراندند و لازم بود تحت‌مشاوره‌های پزشکی، روانشناسی و فقهی قرار بگیرند.

هدف اصلي از اجراي اين طرح ارتقاء سطح آگاهي فرهنگي و تربيتي اعضاي خانواده به منظور استقرار اصول و ارزش­هاي الهي و اسلامي در خانواده­ها و نيز پيش­گيري از زمينه سازي­هاي رفتاري طلاق و برقراري انسجام و مودت بيشتر در بين خانواده­هاي نو پا يي است كه بستر نسل­هاي بعدي قرار خواهد گرفت.

دست‌آخر هم به شرکت‌کنندگان در این دوره گواهینامه‌ای می‌دادند که پای آموزش‌های ضمن‌خدمت زوج‌‌ها گذاشته‌می‌شد. پس از برگزاری دوره‌های آموزشی در این استان‌ها، این دوره‌ها بررسی و ارزشیابی شد و سپس تعمیم و توسعه ملی طرح انجام‌گرفت. بر این اساس، طرح مطلع‌مهر در ٣١ استان کشور اجرایی شد و زوجین جوان تحت‌آموزش قرار گرفتند.

اين دوره با مشاركت پنج عامل و يك عامل معين قابل اجرا بود :

عامل معين

عوامل اصلي

مشاور امور بانوان در دستگاههاي اجرايي

مراكز زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري

مراكز آموزش مديريت دولتي

ادارات كل آموزش و پژوهش استاندار هاي سراسر كشور

ادارات كل دفاتر امور بانوان و خانواده در استانداريهاي سراسر كشور

واحد آموزشي دستگاه

 

اگر چه اجرای این طرح با موفقیت زیادی همراه بوده و استقبال بی نظیری هم از آن شد اما با روی کار آمدن دولت یازدهم به بهانه واگذاری حیطه ازدواج و خانواده به خود افراد و اینکه حیطه مسائل خانوادگی یک امر خصوصی و شخصی است و نیازی به دخالت دولت در آن نیست این طرح عملا متوقف شد.

 

اجرای این طرح با آغاز به‌کار دولت‌یازدهم متوقف شد.

نظرات (0)
0