اهمیت اشتغال در افزایش میزان ازدواج بسیار موثر است

تشکیل خانواده در زمينه اشتغال با بحران مواجه شده است و ما در حوزه اشتغال هر سال نسبت به سال قبل با چالش هاي بيشتري رو به رو مي شويم. محسن عليمرداني نماينده مردم زنجان در مجلس شوراي اسلامي در خصوص افزايش وام ازدواج و اينکه آيا اين موضوع در افزايش آمار ازدواج تاثيرگذار خواهد بود،

 علیمردانی  به خبرنگار آريا اظهار داشت: در اين راستا موضوع اشتغال از اهميت ويژه اي برخوردار است و در صورتي که موضوع اشتغال درست نشود ازدواج کمتري نيز صورت خواهد گرفت. وي گفت:اصرار ما بر اين بود که در کنار وام ازدواج، وام اشتغال نيز به مردم تعلق گيرد. بدين صورت که اگر ما موضوع اشتغال و مسکن را حل کنيم، انتظار داريم که نرخ ازدواج افزايش پيدا کند، اما اگر اين موارد باهم برآورده نشود انتظار مي رود که در آينده مشکل ساز شود و حتي در پرداخت قسط هاي وام نيز با مشکل مواجه شوند

. نايب رييس کميسيون اجتماعي مجلس در ادامه افزود: بيشترين اصرار ما بر دولت اين است که بررسي بحث اشتغال جوانان در اولويت قرار گيرد چرا که معضل اول کشور در حال حاضر بيکاري است و اين موضوع مي بايست به طور جدي پيگيري شود . چالش هاي متاثر از بيکاري، هر سال بيشتر مي شود عليمرداني در ادامه اظهار کرد :بارها تاکيد کرده ام که کشور اين ظرفيت را دارد که با مديريت مناسب و برنامه ريزي و تدبير و برخورد علمي با معضل اشتغال با توجه به ظرفيت بالاي کشور ،اين موضوع حل و فصل شود.اخيرا نيز از طرف مرکز آمارعنوان شده است که کشور در زمينه اشتغال با بحران مواجه شده است و ما در حوزه اشتغال هر سال نسبت به سال قبل با چالش هاي بيشتري رو به رو مي شويم، که مي تواند ساير هزينه ها را هم از لحاظ امنيتي و هم از لحاظ افزايش بيماري ها به کشور تحميل کند.اين در شرايطي است که با افزايش بيکاري آسيب هاي اجتماعي مانند اعتياد و طلاق و ساير پديده ها مانند ازدواج سفيد، جرم و جنايت و دزدي و...افزايش خواهد يافت. شرايط براي ازدواج اصلا مناسب نيست وي در ادامه اظهار داشت:در حال حاضر ما در ساخت و ساز و صنعت در رکود هستيم و هم اينکه جوانان و افراد تحصيل کرده براي استخدام در دستگاه هاي اجرايي با مشکل مواجهند و حتي گاها به چشم مي خورد که پزشکان نيز براي اشتغال در دستگاه هاي دولتي با مشکل مواجه هستند.

  اولين راهکار در اين راستا اين است که حمايت از توليد ملي در اولويت امور دولت قرار گيرد و اقتصاد را به بخش خصوص واگذار کنيم . عضو کميسيون اجتماعي در ادامه تصريح کرد :با توجه به وضعيت کنوني من شرايط فعلي را براي ازدواج اصلا مناسب نمي بينم. اشتغال، مهمترين مانع براي ازدواج جوانان از ديدگاه من مهمترين مانع براي ازدواج جوانان موضوع اشتغال است، چرا که در صورتي که جوانان شغل مناسب داشته باشند ما مي توانيم از آنان انتظار داشته باشيم که به ازدواج روي بياورند ،و ديگر اين که جواني که مسکن ، شغل و بنيه مناسبي برخوردار نباشد نمي تواند براي ازدواج اقدام کند. عليمرداني در ادامه افزود :اين که ما از جوانان انتظار داشته باشيم با شرايط دشوار و بدون شغل مناسب و سرپناه زندگي مشترک خود را آغاز کنند ،اقدام براي ازدواج يک ريسک است و انتظار تشکيل خانواده از آنان درست نيست چرا که با وجود ازدواج تنها مشکلي به مشکلات او افزوده خواهد شد. لذا من برخي از اين اخطارها را در بودجه سال قبل که مبني بر کسر يارانه افراد پر درآمد و تخصيص بودجه آن در زمينه اشتغال افراد تحصيل کرده مطرح کردم که اين طرح تصويب شد. وي در ادامه تاکيد کرد :اما ما بايد پيش از اين ها اين مسير را طي مي کرديم و اين بدين معناست که اگر مردم بدانند پولي که براي يارانه مي گيرند قطع خواهد شد و در راستاي اشتغال جوانان سرزمين شان سرمايه گذاري خواهد شد با جان و دل پذيرا مي شوند .اما مردم به اين امر نيز اعتماد ندارند و احساس مي کنند اين سرمايه ها در ساير زمينه ها هزينه خواهد شد . علل کم رغبتي جوانان به ازدواج وي در ادامه اظهار داشت :کم ميلي جوانان ناشي از دلايل فرهنگي مانند تغيير ارزش ها ،رفاه زدگي، تجملات و خصوصا مهريه هاي سنگين و افزايش هزينه هاي عقد و عروسي مي باشد که مي تواند سن ازدواج جوانان را به تاخير بندازد . عليمرداني در ادامه تصريح کرد :حدود يک سوم جمعيت کشور ما بيش از 25 ميليون نفر را جوانان بين 20 تا 35 سال تشکيل مي دهند که هم تحصيلات هم اشتغال و هم ازدواج در کنار هم نياز بزرگ و دغدغه اين جمعيت مي باشد . البته افزايش ميزان تحصيلات که در حال حاضر شاهد آن هستيم و کاهش فرصت هاي شغلي منجر به ايجاد ترکيبي از تغييرات در سبک زندگي و افزايش سطح توقعات در افراد تحصيل کرده شده که در مقابل آمار ازدواج کاهش و سطح طلاق افزايش يافته و بايد اقرار کنيم که سن ازدواج نيز به شدت افزايش يافته و جوانان را به سمت و سوي ازدواج سفيد، زندگي مجردي، فساد و بي بند و باري برده است. مسئولين در دنيا و آخرت بايد پاسخگوي جوانان باشند عليمرداني افزود :در صورتي که چاره اي براي جوانان انديشيده نشود همه مسئولين کشور مي بايست پاسخگو باشند و مواخذه شوند و هم در اين دنيا و هم در آخرت مسئولين بايد پاسخگو باشند. ديدگاه بنده اين است که افزايش وام ازدواج تنها يکي از کارهاي درست در اين زمينه است و من بر اين موضوع تاکيد دارم که قدم اول در راستاي ازدواج جوانان موضوع اشتغال است .عضو کميسيون اجتماعي در ادامه گفت: من از جمله افراد پيشنهاد دهنده در خصوص وام ازدواج و اشتغال بوده ام .

پروسه دريافت وام ازدواج آسان نخواهد بود! نماينده مردم زنجان در مجلس شوراي اسلامي در خصوص اين که آيا پروسه دريافت وام ازدواج با توجه به افزايش آن مشکل تر خواهد بود يا خير ، افزود :البته با توجه به بدون برنامه آوردن موضوع دريافت اين وام نيز بالطبع بايد مشکل باشد، کشور ما متاسفانه از لحاظ اداري مريض است و از تحرک لازم برخوردار نيست و در بسياري از زمينه ها ما با موانع زيادي در توسعه کار در کشور مواجه هستيم .در برخي موارد ما در ادارات براي کارمندان کار تعريف نمي کنيم ما بايد حجم بروکراسي ها و حجم کارهايي که ما براي مردم ايجاد مي کنيم را به حداقل برسانيم و مردم را درگير کارهاي اداري نکنيم . عليمرداني افزود :بايد در اين راستا يک انقلاب صورت گيرد و برنامه ريزي درستي داشته باشيم ، سلامت اداري و بهره وري را بايد افزايش دهيم ، چرا که کشور ما از استعداد هاي خوبي برخوردار است اما واقعيت اين است که در عمل مشکل داريم. ما در برخي زمينه ها نتوانستيم کشور را به خوبي اداره کنيم و کاملا محسوس است که با برنامه ريزي کار نکرده ايم، براي مثال ما دانشگاه ايجاد کرده ايم و ميزان ورودي ها را به حدي افزايش داده ايم که با صندلي هاي خالي در دانشگاه ها مواجهيم.اما ما نبايد الان به فکر اين موارد باشيم ما مي بايست 20 سال پيش به اين موضوعات فکر کرده بوديم . اين که ما مسايل را پيشگيري و پيش بيني نکنيم و هر فردي هر اقدامي را که مناسب ديد انجام دهد ،قطعا سرمايه هاي کشور به صورت بهينه استفاده خواهد شد . اين که ما توانسته ايم در حوزه توليد دانش در دنيا حرفي براي گفتن داشته باشيم از ديدگاه من صعود بسيار خوبي بوده است .اما تاکيد بر اين است که ما بسيار بهتر از اين که در حال حاضر هستيم مي توانيم باشيم و مي توانيم با حداقل منابع بيشترين بهره وري را داشته باشيم.

 

نظرات (0)
0