بی اطلاعی خوانواده ها از بیماری نقص ایمنی

خوزنیوز: دکتر فرهاد ابول‎نژادیان فوق‎ تخصص آسم، آلرژی وبیماریهای نقص ایمنی و عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه همه ساله از 3 لغایت 10 اردیبهشت ماه هفته جهانی نقص ایمنی نامیده می شود، گفت: بیماری‎های نقص سیستم ایمنی اولیه، گروه متنوعی از بیماری‏‌های مادرزادی هستند که در نتیجه‏ اختلال در یک یا چند سیستم دفاعی بدن انسان به وجود می‏آید.


به گزارش خوزنیوز؛ وی با بیان اینکه این بیماری منجر به افزایش استعداد به عفونتهای مکرر و همچنین بیماریهای خود‏ایمنی میشود، گفت: بخش عمده‌‏ای بیماری‏ در صورت بیماریابی در بدو تولد (اسکرینینگ) قابل شناسایی و درمان هستند.

این فوق تخصص با اشاره به اینکه میزان ازدواج فامیلی در اروپا و آمریکا کم‏تر از 2% بوده و در نتیجه شیوع بیماری نقص ایمنی اولیه در اروپا و آمریکا به میزان 1 در 10000 تولد می‏ باشد، گفت: برآورد می‏‌شود که در کشور ما که میزان ازدواج فامیلی 30 تا 39 درصداست، شیوع بیماری‏های نقص ایمنی اولیه خیلی بیش‏تر باشد. البته به نظر می‏رسد میزان ازدواج فامیلی در استان خوزستان از متوسط کشوری نیز بیشتر باشد.

وی گفت: طبق گزارش‏‌ها و مقاله‏ های استخراج شده از برنامه‏ ی ثبت بیماران نقص ایمنی در ایران ((IPIDR) Iranian Primary  (Immunodeficiency Registry  تاکنون فقط 9% از بیماران مبتلا به نقص ایمنی در ایران شناسایی شده‏ و 91% بیماران هنوز از بیماری خود اطلاع ندارند که بعد از بستری‏ شدن‏ در بیمارستان‏ دچار مشکل می شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه افزود: نکته ‏ی جالب توجه این است که برخی از بیماری‏های نقص ایمنی در سنین کودکی و بزرگسالی خود را نشان می‏دهند، مگر این که از طریق برنامه بیماریابی (اسکرینینگ) در ابتدای تولد مشخص شوند.

ابول نژادیان افزود: طبق بررسی و مطالعه‏ های انجام شده علل تشخیص ندادن 91% بیماران را می‏توان فاکتورهای زیر دانست

 

1-عدم اجرای برنامه‏ ی بیماریابی در بدو تولد در کشور (شایان ذکر است برنامه ‏ی اسکرینینگ شناسایی بیماران نقص ایمنی چند سالی است که در کنار برنامه ‏ی اسکرنینگ بیماران هیپوتیروئیدی، فنیل‏کتونوری و ... در کشورهای توسعه یافته اجرا می‏شود).

2-عدم آگاهی پزشکان در زمینه‏ ی شناسایی و علایم بالینی بیماران نقص سیستم ایمنی اولیه و عدم ارزیابی اولیه‏ ی نقص ایمنی در بیماران با سابقهی عفونت‏های مکرر.( بررسی‏ ها نشان داده سطح دانش پزشکان ایرانی درباره‏ ی بیماری‏های نقص ایمنی اولیه همانندپزشکان کشورهای در حال توسعه پایین است که این امر سبب تاخیر تشخیص در بیماران مبتلا به نقص ایمنی و یا تشخیص ندادن مبتلایان می‏ گردد).

3- عدم امکانات آزمایشگاهی جهت بررسی آزمایشهای اولیه و تکمیلی بیماران نقص ایمنی در بسیاری از شهرستان‏ها.

4- عدم وجود برنامه‏ ی ارجاع تعریف شده بیماران از شهرستان‏ها به مراکز استان‏ها.

5- هزینه‏ ی زیاد آزمایش‏ های بیماران نقص ایمنی و همچنین هزینه‏ ی زیاد درمان و نگهداری این بیماران برای خانواده‏ ها.

 

وی ادامه داد:  بدیهی است تلاش و کوشش در جهت بهبود وضعیت تشخیصی و درمانی بیماران مبتلا به نقص ایمنی مستلزم رفع موانع و عوامل ذکر شده است.

ابول نژادیان در پایان با بیان اینکه یکی از اولویت‏های سیستم بهداشت و درمان کشور کاهش مرگ و میر در کودکان زیر یک و پنج سال می‏ باشد، گفت: لازم است ضمن توجه به این معضل بهداشتی و درمانی تلاش همه جانبه‏ ای برای شروع اسکرینینگ بیماران نقص ایمنی در کشور و همچنین تلاش برای تشخیص زودرس و درمان این بیماران به عمل آوریم.

 

نظرات (0)
0