سیستم بانکی تمایلی به اعطای وام قرض الحسنه ازدواج ندارد.

روزنامه ابتکار که یکی از روزنامه های حامی دولت است با جانبداری از سیستم بانکی با تیتر خبری مبنی بر سیستم بانکی مشکلی برای افزایش وام ازدواج ندارد انتقادادات زیادی را بر انگیخت.

این روزنامه حامی دولت درباره افزایش وام ازدواج گزارش داده است: افزایش حدود 3.5 برابری وام اگرچه خبر خوشی برای زوج های جوان محسوب می شود اما برخی مسولان بانکی و دولتی از کمبود منابع برای پرداخت این وام خبر دادند و احتمال ریزش تعداد وام گیرندگان تا مرز یک سوم را هم دادند...

در عین حال برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان با تایید این مصوبه معتقدند حتی با ریزش تعداد گیرندگان وام باز هم ارائه این تسهیلات می تواند در شرایط فعلی کمک بزرگی به تسهیل در امر ازدواج کند...

ایرج ندیمی نیز در گفت و گو با ابتکار با بیان اینکه این وام مشکل حادی را برای سیستم بانکی کشور ایجاد نخواهد نکرد، اظهار کرد: طبیعی است که سیستم بانکی تمایل زیادی برای پرداخت وام های قرض الحسنه بدون سود ندارد و ممکن است که ایراداتی به این وام داشته باشد.

وی افزود: ایراد بانک ها برای پرداخت این وام کمبود منابع است که این نمی تواند یک محدودیت و اجبار برای برای آن ها ایجاد کند، چرا که بانک ها می توانند به اندازه منابع موجود به ارائه تسهیلات اقدام کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، بازگشت منابع توسط وام گیرندگان را دلیل بعدی نگرانی بانک ها دانست و تصریح کرد: در این رابطه بانک ها به وظایف خودشان در مورد گرفتن وثایق انتظامی عمل خواهند کرد و مشکلی ایجاد نمی شود، به تعبیر دیگر از آنجا که پول ها از سود بالایی برای گیرنده وام برخوردار نیست بانک ها می توانند تضامین خود را برای باز پس گیری منابع خود به اجرا بگذارند.
وی در خصوص ریزش تعداد وام گیرندگان با بالا رفتن میزان تسهیلات، گفت: کم شدن تعداد وام گیرندگان یک امر طبیعی است اما نمی تواند مشکلی برای بانک ها ایجاد کند.

ندیمی یادآور شد: به طور قطع با 20 میلیون راحت تر می توان ازدواج کرد تا با 6 میلیون تومان بنابراین برای آن دسته از افرادی که ازدواج های خود را ساده تر برگزار می کنند، این مبلغ می تواند مفید باشد.

وی افزود: ما نمی توانیم به همه ی افراد متقاضی وام پرداخت کنیم تا زمانی که حجم منابع افزایش پیدا کند، اما در اصل رویکرد این مبلغ برای افرادی که نیاز داشته باشند اثر زیادی خواهد داشت.

شاهین شایان آرانی درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی«ابتکار» با اشاره به اثرات اجتماعی وام 10 میلیونی ازدواج، گفت: در همه جای دنیا بخشی از فعالیت های اقتصادی با رویکرد اجتماعی انجام می شود و پرداخت این وام می تواند اثرات اجتماعی مفیدی داشته باشد.

وی افزود: اگرچه این مبلغ برای شروع زندگی زوج های جوان کافی نیست اما می تواند در قالب یک کمک هزینه به جوان ها کمک زیادی کند.

این کارشناس اقتصادی، تحریک بازار را از اثرات مثبت این وام دانست و افزود: پرداخت این وام اگرچه ممکن است اثرات تورمی کمی بر اجناس داشته باشد اما در عین حال به تحریک بازارهایی مانند لوازم خانگی نیز تا حدی کمک خواهد کرد.

وی در خصوص کمبود منابع بانکی برای پرداخت این وام، گفت: به نظر نمی رسد که اثر چندانی در ملتهب کردن منابع بانکی داشته باشد چرا که بنا بر دارایی های بانکی مقدار وام سیستم بانکی را با چالش جدی مواجه نخواهد کرد.

آرانی یادآور شد: اثرات اجتماعی مثبت این اقدام و همین طور اثرات اقتصادی این اقدام بسیار مهمتر از تبعات منفی آن می باشد.

منبع: مشرق نیوز

نظرات (0)
0