طرح بیمه زنانه خانه دار در دولت فراموش شده است

بیمه زنان خانه دار از ابتدای دولت یازدهم مطرح بوده و قرار بود دولت لایحه ای به همین منظور ارائه دهد که تاکنون کار خاصی انجام نداده است.

زهره طبیب زاده،  با اشاره به سابقه طرح بیمه زنان خانه دار، ادامه داد: دولت برنامه ای در این زمینه ندارد و مجلس هم با طرح هایی که بار مالی داشته باشد و محل تامین آن مشخص نباشد معمولا مخالفت می کند. مجلس معتقد است طرح هایی که بار مالی دارد را بهتر است دولت در قالب لایحه ارائه دهد زیرا در این صورت، منابع مالی آن پیش بینی شده است. چنین طرح هایی که بار مالی برای دولت دارد، در صورت تصویب هم دولت به بهانه نبودن بودجه، از اجرای آن سر باز می زند.

وی اضافه کرد: بیمه زنان خانه دار به صورت عام مطرح می شود و زنان سرپرست خانوار، بخشی از این زنان هستند که نیاز به بیمه دارند. بیمه زنان خانه دار از ابتدای دولت یازدهم مطرح بوده و قرار بود دولت لایحه ای به همین منظور ارائه دهد که تاکنون کار خاصی انجام نداده است. با این حال مجلس با دور زدن فرآیندهای اداری، در بودجه سال ۹۲ حدود ۱۰۰ هزار نفر زن خانه دار را مشمول بیمه کرد و از دولت خواست آنها را بیمه کند.

طبیب زاده تاکید کرد: مجلس خیلی پیگیر بود که این طرح اجرا شود و ۱۰۰ میلیارد تومان هم بودجه برای این طرح در نظر گرفته بود اما از سوی وزارت رفاه اقدامی ندیدیم. پاسخ وزیر به سوال مجلس در این مورد هم قانع کننده نبود و نحوه هزینه کرد بودجه ۱۰۰ میلیاردی هیچگاه مشخص نشد. در بودجه سال ۹۳ همین مطلب مجدد در نظر گرفته شد. اما این بار شورای نگهبان با آن مخالفت کرد که یک مخالفت صحیح و منطقی بود.

عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به حضور ۱۷ میلیون زن خانه دار در کشور گفت: نفس بیمه کردن ۲۰۰ هزار نفر زن خانه دار اگرچه کمک چندانی نمی کرد اما یک جای پا در بودجه بود که در ادامه تعداد افراد تحت پوشش آن افزایش می یافت. اما شورای نگهبان معتقد بود بیمه ماهیت سالانه ندارد و یک ماهیت ۳۰ ساله دارد، در نتیجه باید اصلاحیه ای در قانون تامین اجتماعی ایجاد می شد. در شرح وظایف بودجه سالانه نمی شد این بودجه را در نظر گرفت و به همین دلیل از بودجه سال ۹۳ حذف شد و در نتیجه آن پیگیری بودجه سال ۹۲ هم فراموش شد. پس از آن هم دولت هنوز هیچ لایحه ای در خصوص بیمه زنان خانه دار یا سرپرست خانوار نداده است.

نظرات (0)
0