زوجین باید حریم خصوصی را بشناسند

برخی افراد پس از ازدواج تصور می کنند که دیگر باید از تمام رفتارهای همسرشان در طول روز مطلع باشند. این تصور غلط تا حدی پیش می رود که گاهی حس بی اعتمادی فرد نسبت به طرف مقابلش بیش از آن حس عاشقا نه ای که باید باشد رخ می نماید، اما در این میان نیز درصورتی که فرد علاقه شدیدی به همسر خود داشته باشد سعی میکند تا حد امکان وضعیت را تحمل کند تا بتواند بالاخره اعتمادهمسرش را بدست آورد ، چرا که زندگی اش را دوست دارد و به همین دلیل است که آزار دهندگی این رفتار بچگانه را تحمل می کند.

ناصرقاسم زاد روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت ودرمان باشگاه خبرنگاران جوان میگوید: ازدواج در واقع رابطه ای است که در پی آن دو نفر به یکدیگر نزدیک می شوند، واضح است که هردو طرف تمایل دارند تا زندگیشان از دوام و ثباتی واقعی برخوردار باشد.

اما برای رسیدن به این نتیجه شیرین و دلچسب که همان محکم کردن پایه های زندگی  مشترک است، طرفین باید به یک سری نکات اساسی و اصلی که از جمله آن نحوه درست برقراری ارتباط است توجه ویژه داشته باشند.

 حواستان باشد، کنجکاوی بیش از حد خطرآفرین است هرشخصی در طول زندگی چندین وچند ساله اش شاهد اتفاقات تلخ و شیرینی است که به احتمال قوی تنها خودش از ان اطلاع دارد چه بسا که ممکن است این خاطرات را برای همیشه در پستوی ذهنش مخفی کرده باشدو هیچ وقت نخواهد از آن حرفی بزند. اما گاهی دیده میشود در مراسم آشنایی و خواستگاری که طرفین صرفا جهت روحیات و اخلاقیات هم رو به روی یکدیگر می نشینند به جای پرسیدن سوالات اساسی سعی بر زیر و روکردن گذشته طرف مقابل دارند وبا پرسیدن سوالاتی بی پایه و اساس همچون"آیا قبل از من با جنس مخالف دیگری هم صحبت بوده ای؟" ، "بیشتر هم کلاسی های دوران تحصیلت دختر بودند یا پسر؟" حقیقت بی اعتماد بودن و شکاک بودن خود را به روشنی به فرد مقابل نشان میدهند تا جایی که فرد از ازدواج کردن و انتخاب خود پشیمان شده و عطای آن را به لقایش می بخشد.

قاسم زاد همچنین ادامه داد : هم دختر و هم پسر باید از قبل نحوه تعامل و همدلی در زندگی زناشویی را یاد بگیرند، چرا که فضای یک دل بودن زمین تا آسمان با کنترل و نظارت متفاوت است به همین دلیل طرفین باید تلاش کنند تا به جای زیر نظر گرفتن وکنجکاوی صد در صدی در گذشته و حال شریک زندگیشان با رفتاری محبت آمیز، تنها از برنامه های عادی و روزانه وی مطلع شوند.   علاوه بر آن نیز قبل ازشروع زندگی و در همان فرصت چند ماهه ای که عموما برای شناخت طرفین از یکدیگر در نظر گرفته می شود باید سعی کنند با رفتار ، اخلاق ، روحیات و نحوه برخورد شخصی که قرار است عمری همراهشان باشد مطلع شوند و باور کنند زنده کردن گذشته نه تنها هیچ دردی را دوا نخواهد کرد بلکه علاوه بر آن کمکی هم به بهتر شدن زندگی نوپایشان نخواهد کرد.   به پایه های زندگی چکش نزنید، می شکند! گاهی پیش می آید زن ومرد نسبت به همسر خود نگاه مالکانه پیدا می کنند طوری که انگار همانند وسایل گران قیمتی که دارند او راهم خریداری کرده اند ، تا جایی که به خودشان اجازه هرگونه دخالت بی حد و مرز را می دهند و ازهر دری برای بدست گرفتن ارابه حرکت همسری که همانند یک اسباب بازی به چشمشان جلوه کرده است وارد می شوند. این رفتار غلط تاحدی پیش می رود که رفت و آمدها ، نوع پوشش ، نحوه گویش و نهایتا تلفن همراه وی را هم کنترل می کنند در حالی که نمیدانند با ادامه این رفتار هم به روح و  روان خود آسیب میزنند وهم باعث آزرده خاطر شدن و از دست رفتن انگیزه ادامه زندگی مشترک در فردی می شوند که حالا دیگر هیچ اطمینان و اعتمادی را بین خود و همسرش نمیبیند.   این روان شناس با اشاره به غلط بودن این شیوه رفتاری بیان کرد: زن و مرد باید اینگونه رفتارهای بیمارگونه خود را کنار بگذارند و به جای مچ گیری وشخم زدن زندگی مشترکی که قرار بود در همان خاک حاصلخیز پیش بینی شده میوه بدهد به دنبال حفظ کیان خانواده خود باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

نظرات (0)
0