عنوان خبر: سهم جوانان از دنیای پسابرجام؛«تقریبا هیچ»/ چرا دولت از تخصیص وام ده میلیونی ازدواج اکراه دارد؟

کد خبر: 849   |    تاریخ انتشار: 1395/2/15, 14:08   |    نویسنده خبر: جعفر غلامی

در حالی که امکان تخصیص وام ده میلیونی وجود دارد، معلوم نیست دولت خوشحال از برجام چرا سهم جوانان از قرض الحسنه را به «تقریبا هیچ» رسانده است؟


به گزارش خبرنگار سراج24، حسن روحانی مدعی است گشایش های اقتصادی فراوانی در دنیای پسابرجام رخ داده است. روحانی هر روز بیشتر از روز قبل در مورد فواید آنچه او از آن به «افتاب تابان» یاد می کند، صحبت می کند. او رو.ز گذشته حتی گفته است، دنیای بعد از برجام با دنیای قبل از برجام تفاوت دارد.

روحانی در افتتاح نمایشگاه کتاب گفته است: ما وارد صحنه و صفحه جدیدی شدیم و چه بخواهیم و چه نخواهیم دنیا و زندگی پسابرجام با زندگی ماقبل برجام کاملاً متفاوت است. من آثار این موفقیت در مذاکرات بسیار پیچیده بین‌المللی را در ملاقات‌های خارجی که با مسئولان کشورهای مختلف دارم می‌بینیم و در مذاکرات خود توجه ام به ابعاد جدیدی جلب می‌شود و با وجود اینکه ابتدا در جریان مذاکرات هسته‌ای بوده‌ام می‌بینم که مقامات خارجی که از بیرون به این صحنه نگاه می‌کردند زیبایی‌ها و ابعاد دقیقی را برداشت کرده‌اند. بازسازی و نوسازی بعد از یک ویرانی، زمان می‌برد. امروز موانع از مسیر کارآفرینان و سرمایه‌گذاران برطرف شده  اما باید به این نکته دقت داشت که فقط سه ماه از اجرای برجام گذشته اما برخی فکر می‌کنند 30 سال گذشته است. در این سه ماه ببینید چه گشایش‌های فراوانی ایجاد شده است

این اظهارات روحانی در حالی مطرح می شود، که این روزها وام ازدواج 10میلیونی به چالش اصلی دولت تبدیل شده و جوانان سوال می کنند، چطور است که بانک مرکزی برای "آقایان" پول دارد اما برای "ازدواج جوانان" کف‌گیر تهِ دیگه می‌خورد!

با همه ادعاهای حسن روحانی پیرامون گشایش های اقتصادی و توفیق بانک مرکزی این بانک در تخصیص وام ازدواج به جوانان و زوج های جوان تعلل و در واقع قانون شکنی می کند.

روز گذشته در اولین واکنش رسمی بانک مرکزی، معاون این بانک گفت: فقط به استناد آمار نمی‌توان سقف وام ازدواج را افزایش داد...اگر قرار باشد به این 450 هزار نفری که اکنون در صف قرار دارند و حدود 800 هزار نفری که برای امسال به آن اضافه می‌شود وام 10 میلیون تومانی پرداخت کنیم آنگاه رقمی حدود 12 هزار و 500 میلیارد تومان منابع نیاز داریم، اما در شرایطی که کل موجودی ما در طول سال از محل منابع قرض‌الحسنه پنج هزار میلیارد تومان بیشتر نیست.

این اظهارات باز سوال برانگیز است. چرا دولت منابع دیگری را در نظر نمی گیرد، این سوال دیگری است که جوانان می پرسند.

اگرچه افزایش وام ازدواج به 10 میلیون تومان یکی از مهمترین مصوبات مجلس در روزهای اخیر است، ولی اما و اگر های دولت یازدهم و بانک مرکزی در تخصیص این اعتبار  که برای جوانان از اهمیت بالایی برخودار است، اجرایی شدن این مصوبه را با تردید مواجه ساخته است. از آنجایی که مشکلات اقتصادی و رکود بی سابقهف کاهش تولید و بیکاری شرایط سختی را برای مردم و به خصوص جوانان ایجاد کرده است، این اعتبار ده میلیون تومانی می تواند بار مهمی را از دوش مردم بردارد. آنطور که همه می دانند، سن ازدواج در کشور بالا رفته است که یکی از مهم ترین دلایل آن مسائل اقتصادی است.

موافقان افزایش وام ازدواج با اینطور استدلال می کنند که در سال 89 تعداد 900 هزار ازدواج به ثبت رسیده که این رقم در سال 94 به 680 هزار مورد کاهش یافته است. در حال حاضر 12 میلیون نفر جوان مجرد و در سن ازدواج در کشور وجود دارد که 4 میلیون نفر آنها بالای 28 سال سن دارند. این مسئله نیاز به تصویب وام ازدواج10میلیونی را ضروری تر کرده است.  برهمین اساس مجلس شورای اسلامی طی روزهای گذشته در مصوبه ای بانک مرکزی را مکلف کرد وام ازدواج را به مبلغ 10 میلیون تومان برساند. با این مصوبه مبلغ 10 میلیون تومان برای هر یک از زوجین خواهد بود و جمعا 20 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوجین با بازپرداخت چهار سال پرداخت خواهد شد.

در این بین و در حالی که هنوز جوهر تصویب این طرح خشک نشده است، مسئولان دولتی با اما و اگر به مخالفت با این طرح برخواستند. در همین راستا، همتی رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها در همین ارتباط با تأکید براینکه افزایش سه برابری تسهیلات ازدواج در بودجه 1395 با توجه به منابع محدود قرض‌الحسنه بانک‌ها نمی‌تواند عملیاتی شود ، گفت: بانک‌ها جهت پرداخت تسهیلات مذکور، منابع مالی محدودی دارند. مصوبه مذکور چون قانون است باید اجرایی شود ولی به علت منابع محدود بانک‌ها عملیاتی نیست به این معنی که قبلاً بانک‌ها مبلغ 3 میلیون تومان تسهیلات ازدواج را به یک میلیون نفر پرداخت می‌کردند ولی در حال حاضر مجبورند مبلغ 10 میلیون تومان را به 300 هزار نفر پرداخت کنند.

حتی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی که مسئولیت اعلام موضع بانک مرکزی در قبال مصوبه جدید مجلس برای افزایش وام ازدواج را برعهده داشت، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که پول کافی برای پرداخت این تسهیلات نداریم و اگر بخواهیم این تسهیلات را پرداخت کنیم مردم باید مدت زمان بیشتری در صف وام ازدواج منتظر بمانند تا از محل وصولی ها وام جدید بپردازیم.

این مخالفت ها موجب شد جوانان کمپین وام ازدواج 10میلیون تومانی به راه بیاندازند و با طرح پرسش هایی درباره چگونگی تخصیص اعتبارات برای خود کارمندان بانکها مخالفت مسئولان بانک مرکزی را بی پایه و اساس بخوانند.

در این بین مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه علم وصنعت نسبت به اظهارات روز گذشته میرمحمدصادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در خصوص قانون وام ازدواج 10 میلیون تومانی در نشست خبری واکنش نشان داد و در نامه ای رسمی به ایشان، با ارائه آمار و اطلاعات قرض الحسنه در نظام بانکی، اعطای وام ازدواج 10 میلیون تومانی از محل سپرده های قرض الحسنه پس انداز و جاری بانک ها به تمامی زوجین را کاملا شدنی دانست و نسبت به ارائه اطلاعات خلاف واقع اعتراض کرد.

این نامه تاکید کرده است: باید گفت که بر اساس اطلاعات ارائه شده، اعطای وام ازدواج 10 میلیون تومانی به همه زوجینی که در حال حاضر در صف هستند و همچنین در سال 95 در صف دریافت وام ازدواج قرار خواهند گرفت کاملا شدنی است.

در حالی که امکان تخصیص وام ده میلیونی وجود دارد، معلوم نیست دولت خوشحال از برجام چرا سهم جوانان از قرض الحسنه را به «تقریبا هیچ» رسانده است؟

منبع: خبرگزاری سراج

انتهای پیام


انتهای پیام /*